Glutamina dla sportowców – kto powinien ją stosować?

Na co dzień coraz więcej mówi się o pozytywnych właściwościach oraz niezliczonej liczbie zalet suplementów diety. Wynika to, przede wszystkim, z ich rzeczywistych dokonań. Suplementy diety nie tylko odżywiają i stabilizują organizm, ale również zapewniają prawidłowe jego funkcjonowanie, chroniąc serce, mózg, nerki, jelita, wątrobę. Poza tym, suplementy diety usuwają wszelkie niedobory, wspierają w przypadku schorzeń, chorób, boleści, zapewniają niezniszczalną odporność. Uczestniczą one też w procesach i przemianach, jak również w budowaniu tkanki oraz masy mięśniowej. Jedną z tego rodzaju substancji jest glutamina. 

Glutamina w życiu sportowca – jakie są jej właściwości? 

Glutamina, w postaci suplementu diety, wykazuje nadmiernie silne działanie antykataboliczne, co oznacza, że zabezpiecza ona mięśnie przed uszkodzeniami, zerwaniami, naciągnięciami – podczas intensywnego wysiłku fizycznego. Glutamina dodatkowo, chroni ludzkie mięśnie w ten sposób, że działa przeciwzapalnie. Glutamina dla sportowców jest o tyle ważna, że wpływa ona korzystnie również na działanie ich układu psychofizycznego, poprawiając tym samym samopoczucie, koncentrację, maksymalizując procesy regeneracyjne, w przypadku codziennych treningów. Składnik ten wykazuje działanie wzmacniające względem układu immunologicznego, usprawnia przebieg procesów regeneracyjnych, posiada zdolności antykataboliczne (dzięki czemu spalana jest tkanka tłuszczowa, a nie mięśnie), pomaga w budowaniu tkanek i masy mięśniowej, wpływa na modulację oraz stabilność nastrojową, maksymalizuje poziom endorfin w organizmie, doprowadza do utrzymania stałej sprawności jelit, wspiera utrzymanie ich szczelności. 

Kto powinien stosować glutaminę? 

Suplement ten sprawdzi się idealnie w przypadku każdej dyscypliny sportowej. Jeśli chodzi o przyrost suchej masy mięśniowej, to na pewno będzie ona szczególnie istotna m.in. dla kulturystów, ale nie tylko. Glutamina podnosi poziom odporności, dlatego też biegacze, narciarze, łyżwiarze, biatloniści i inni sportowcy, którzy szczególni narażeni są np. na trening w różnych warunkach pogodowych – powinni o niej pomyśleć. Substancja ta oczyszcza organizm z toksyn, drobnoustrojów, bakterii, wirusów i grzybów, dzięki czemu znacznie poprawiają się zdolności motoryczne, pamięć, koncentracja, ogólne samopoczucie oraz zapał i chęci do treningów. Dlatego też, w sposób, zdecydowany, jest ona polecana każdemu rodzajowi dyscyplin sportowych, bez względu na ich intensywność. 

Co suplementować z glutaminą? 

W połączeniu z glutaminą, powinno stosować się, przede wszystkim, witaminy i minerały, czyli podstawowe jednostki budulcowe organizmu.   Witamina A, witaminy z grupy B (B6 i B12), witamina C, witamina D, witamina E, witamina K, wapń, beta-karoten, fosfor, wapń, żelazo, cynk, magnez, żeń-szeń – to strzał w 10! One również kompleksowo wzbogacają organizm w dodatkową porcję energii niezbędnej do wysiłku treningowego, dodają witalności oraz podnoszą poziom wytrzymałościowy. Poza tym, podobnie jak glutamina, wzmacniają układ immunologiczny, a także odpornościowy.

Ułatwiają także codzienne radzenie sobie ze stresem, przemęczeniem organizmu, tzw. zakwaszeniem mięśni, usprawniają także m.in. funkcje seksualne, które mogą zostać zaburzone pod wpływem długotrwałego wysiłku treningowego. Wspierają pracę mięśnia sercowego i mózgu. Oprócz suplementów, sportowcy powinni w sposób szczególny dbać o swoją dietę. Pomimo, że jest to reguła, to niekiedy każdemu zdarzają się odstępstwa. Nie mniej jednak świadome trenowanie, powinno być skupione, na wiedzy oraz dobrze ugruntowanej technice. Świadomość własnego ciała, jego możliwości, a także uwarunkowań i stanu fizycznego – to jeden z podstawowych wyznaczników w sporcie. Glutamina, co ważne, swoim działaniem wpływa również na funkcjonowanie kory mózgowej, stabilizując motorykę psychiczną. Dzięki niej sportowcy mogą uniknąć stanów depresyjnych, lękowych, bezsenności, depresji i innych zaburzeń psychicznych, które nie są niczym nadzwyczajnym w przypadku tak ogromnego obciążenia stresogennego.