Glutamina – właściwości i dawkowanie

Każdy rodzaj suplementacji powinien być skonsultowany ze specjalistą. Musimy zdawać sobie sprawę z tego, że nie należy przesadzać ani w jedną, ani też w drugą stronę. Co prawda, suplementy diety – są w pełni bezpieczne i nie należy się ich w żadnym stopniu obawiać, nie mniej jednak np. niewłaściwa, niezdrowa dieta może całkowicie zniweczyć ich osiągi. Glutamina, to aminokwas, którego głównym celem pozostaje budowa struktur białkowych. Białka są podstawą jeśli chodzi o funkcjonowanie narządów, poza tym pełnią one jeszcze inne ważne funkcje w naszym ciele, do których należy m.in. transportowanie substancji we krwi, zwalczanie szkodliwych wirusów oraz bakterii. Podobnie, jak wiele innych aminokwasów, glutamina występuje w dwóch różnych postaciach, jako L – glutamina i D-glutamina, obydwie wersje są do siebie bliźniaczo podobne i różnią się tylko składem molekularnym. 

Glutamina – właściwości

Glutamina, występująca w żywności i suplementach diety , to postać L-glutaminy.  Ze względu na jej rolę budulcową względem białka,  badacze twierdzą, że jej przyjmowanie znacznie usprawnia przyrosty tkankowo-mięśniowe. Ponadto glutamina usuwa dostęp bakterii, wirusów, drobnoustrojów, grzybów do organizmu i detoksykuje. Dzięki niej mamy pewność, że w naszym organizmie nie będzie zatrzymywała się woda, nie będą magazynowały się w nim szkodliwe złogi, czyli pozostałości po niestrawionych resztkach żywnościowych. Dzięki glutaminie, zbudujemy sobie także silnie ugruntowany układ immunologiczny i odpornościowy. Co ważne, substancja ta silnie oddziałuje też na sferę psychiczną. Zastanawiając się, dlaczego wciąż czujemy niemoc, bezradność, cierpimy na stany lękowe, czy bezsenność, dlaczego dotykają nas zaburzenia motoryki, niemożność odpowiedniego skupienia – warto rozważyć, czy nie wynika to właśnie z braku glutaminy w codziennym funkcjonowaniu. 

Dawkowanie glutaminy – jak robić to w sposób właściwy?

 Dawkowanie glutaminy powinno być uzależnione, przede wszystkim, od masy ciała osoby, która zamierza ją suplementować.  Ogólnie przyjmuje się, że osoby znajdujące się w przedziale wagowym oscylującym pomiędzy 70-90 kg powinny stosować od 8 do nawet 10 gramów tego aminokwasu każdego dnia.  Ważąc 100 kilogramów i więcej, ilość ta proporcjonalnie powinna się zwiększać i wahać w granicach od 15 do 20 gramów. Oczywiście, nie możemy dopuścić do przesady, ponieważ zarówno brak, jak i nadmiar jakiejkolwiek substancji może okazać się dla nas szkodliwy. Nie mniej jednak, jeśli chodzi o ogólne działanie glutaminy, zarówno tej w postaci jednostkowej, jak również tej, której towarzyszą witaminy, minerały, czy inne aminokwasy – jest w pełni bezpieczne, komfortowe. 

Czy aktywność fizyczna idzie w parze z glutaminą?

Codzienny ruch jest jak najbardziej zalecany w przypadku suplementacji, zwłaszcza, że glutamina pozostaje najbardziej polecanym składnikiem wśród tych, które preferowane są dla sportowców. Wynika to z faktu, że zapobiega ona sytuacji, w której w wyniku wysiłku fizycznego organizm pozyskuje energię ze struktur  mięśniowych. Dzięki działaniu glutaminy bowiem, ta energia jest pozyskiwana z tkanki tłuszczowej lub też innych, dostępnych, ale bezpiecznych źródeł do tego dedykowanych.